Miljø og klima
Hvor ligger REFA’s hovedkontor ?

Refa – ja, der var en gang.

Gennem den senere tid har der i Folketidende været flere artikler om problemer med Refa’a tømning af affaldsbeholdere på grund af afstandskrav mellem offentlig vej og placeringen af omtalte beholdere / sække. Maks. 25 meter er kravet fra Refa og dennes underleverandør, og det er, kan jeg forstå ikke et gennemsnit, men derimod målt på den enkelte tømning.

Vores eget sækkestativ på Nystedvej står ca. 6 meter fra vejen, og affaldsbeholderen på Victor Kolbyes Vej bakker chaufføren til, så der er nogenlunde samme afstand tilbage som ved vores private.

Jeg har samtidig lagt mærke til at flere hustande på Nystedvej på tømningsdagen placerer beholderen i vejkanten. Af denne grund må der være en del ”tømningsmeter” i overskud, men nej, regler er regler, og regler er til for at overholdes ( hvorfor forstår vi som forbrugere af ydelser fra en monopolvirksomhed ikke dette ? ).

Havde der derimod været tale om en privat virksomhed der skulle leve af kundetilfredshed, havde denne været nødt til at sammensætte bogstaverne e-c-i-v-r-e-s på en for både kunderne og virksomheden tilfredsstillende måde for at overleve.

Onsdag kunne man endnu en gang i Folketiden læse om problemstillingen med manglende tømning, denne gang på grund af problemer med at vende bilen på den lukkede vej.

Logistikchef Niels Erik Saksriassen udtaler blandt andet : ”For man får ondt i nakken, hvis man skal bakke rigtig meget på ruten”. Hvad Logistikchefen har udeladt at fortælle, muligvis af pladshensyn, er at Refa’s underleverandør har taget nye skraldebiler i brug. Disse biler har bagrude, ikke alene i førerhuset, men også i den container der indeholder vort skrald og i den ”sammenpresningsdims” der sidder bagpå. Denne konstruktion har gjort det muligt direkte at holde øje med området bag bilen – men har uheldigvis også den ulempe at chaufføren får ondt i nakken.

Selv om jeg er i autobranchen, har jeg ikke kørekort til storvogn, men det afholder mig ikke fra at se hvad disse køretøjer har af hjælpemidler. Jeg har lagt mærke til at der på den udvendige del af førerhuset sidder nogle ”glasplader” som kaldes spejle ( spejle er en glasplade der på bagsiden er behandlet så den tilbagekaster lyset ) som chaufføren benytter bl.a. ved bakkemanøvrer. Det er altså ikke nødvendigt at dreje hovedet som pigen i ”Eksorcisten”.

En bekendt kigger mig over skulderen, mens jeg skriver dette og han hvisker mig i øret at lignende hjælpemidler også findes som standard på biler under 3.500 kg, og jeg kan kun svare : ”Nå ja”.

Jeg har i mere end 40 år benyttet en privat udbyder til afhentning af industriaffald, og på disse biler sidder et, hold nu fast, et bakkamera, altså kan føreren af denne bil på en tv-skærm følge med i hvad der foregår bag bilen.

Refa for fremtiden ? ( jeg håber den bliver kort ).

Hvis du synes ovenstående beskrivelse er rent plat, har du fuldstændig ret, men det var ikke mig der startede.

Se også yderligere information ved at klikke på dette   link

Med venlig hilsen
Jørn Jørgensen,
Nystedvej 32 / Victor Kolbyes Vej 9
4930 Maribo
.

2 thoughts on “REFA et nogo

  1. Der er mange der taler om de problemer der er angående tømning af deres skraldespande.
    For mig at se , ser det ud til at Logistikchefen antyder at chafførerne ikke kan deres job?.
    Enhver god chaffør ved alt om hvordan sidespejle virker ved bakning med bil.
    Et godt tip fra min side: Få logistikchefen med ud at tømme skraldespande, så kan vedkomne ved selvsyn se hvordan det virker.?:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.